SocialMedia

Het begrip "Social Media" is onder de huidige internetgebruikers niet meer weg te denken uit het hedendaagse bestaan.

Dagelijks via de smartphone of tablet contacten onderhouden is een "Way of live".

mobiel03

Nederland telt (april 2014) 95% huishoudens die Internet hebben. Daarvan heeft 90% een Twitter of Facebookaccount.


 

Zakelijk worden deze platforms nu ook ontdekt en Hacom helpt ondernemers de connectie te vinden tussen oude en nieuwe media.

Een website laten maken is belangrijk, maar integratie met sociale media is uiterst tegenwoordig noodzakelijk.

Door een combinatie van duidelijke websites, goede vindbaarheid, mobile-site en integratie van Sociale Media, brengt Hacom een compleet pakket op de markt die vooraan loopt in de huidige markt.

 

Begrip Sociale Media:

 

soc-med-netwDe sociale media (of vanuit het Engels Social Media) is een verzamelnaam voor platform sites waarbij gebruikers zelf berichten, foto's/video's kunnen plaatsen zonder tussenkomst van derden (redacteuren en dus ongecensureerd) en zelf invloed hebben op de bezoekerskring die dit mag lezen of daar aan deel mogen nemen.

De meeste bekenden zijn Facebook, Twitter, Linkedin en Google+. Iedere mediavorm heeft zijn eigen soort favoriete gebruikers.
Zeker door de komst van de smartphones heeft de Sociale Media een hele nieuwe wending gekregen als het gaat om communiceren.

Dagelijks zie mensen met hun smartphones actief hun informatie op te vragen of informatie te delen. Het voordeel hiervan is dat het nieuws ook sneller wordt, maar het heeft ook last heeft van zogenaamde Hoax (broodjeaapverhalen) of het massaal oproepen van bijeenkomsten. Leuke voorbeelden zijn spontane feesten of Flashmobs (spontane samenkomst van grote groepen mensen die snel eist doen en dan weer uiteenvallen)

 

Facebook:

 

Facebook is de grootste netwerksite van de wereld en is in 1984 door Mark Zuckerberg opgericht. Van zolderkamer tot beursnoteringen; Facebook heeft het allemaal meegemaakt en het verbind nu dagelijks miljoenen mensen digitaal met elkaar.

facebook01

 

Inmiddels is Facebook uitgegroeid tot een zeer professioneel netwerk waarmee gebruikers eigen vrienden kiezen en informatie (tekst/foto's en video's) kan delen met elkaar. Naar schatting zijn er in Nederland ruim 6 miljoen Facebook gebruikers, die allemaal hun eigen vriendenkring hebben.

 

facebook02Dat is ook de kracht van Facebook dat je een eigen vriendenkring hebt die in elkaar overlopen. Je moet het zien als een soort van kettingreactie. Hierdoor is het mogelijk om informatie supersnel met elkaar te delen. Daarbij draagt de Smartphone een grote bijdrage daar in als het gaat om onderlinge communicatie.

like

We kennen allemaal de "LIKE" button die we op het internet op heel veel pagina's zien. Bedrijven maken dankbaar gebruik om zo hun diensten/producten aan te bieden via Facebook. Een super eenvoudige manier van reclame maken en je bent ervan verzekerd dat als een Facebook gebruiker deze button aanklikt, hij/zij ook op je pagina komt.

 

facebook03Natuurlijk schuilen er ook gevaren achter het gebruik van Facebook als het gaat om afschermen van gegevens. Het komt regelmatig voor dat Facebook-gebruikers hun instellingen niet goed hebben staan waardoor alle informatie "openlijk" wordt gedeeld met een ieder die Facebook heeft. Een recent voorbeeld was "Project X" in haren waar een 15-jarig meisje haar account helemaal open had staan en zij 1 oproep deed voor een feestje. Daarom adviseren wij ook heel goed de instructies van Facebook te lezen.

 

facebook03

Een "eigen" Facebookaccount is vaak het startpunt van ondernemers. Zij gebruiken hun privéaccount om het bedrijf, diensten of producten aan te bieden. Dat is niet nodig want Facebook heeft de mogelijkheid om een Zakelijke Pagina te plaatsen vanuit je privéaccount. Facebook zou Facebook niet zijn als ze daar geen voordeel uit halen. Op dit moment (begin 2013) zijn er ontwikkelingen die aangeven dat Facebook daar geld voor gaan berekenen. We zullen deze ontwikkelingen nauwgezet volgen.  Het is natuurlijk ook mogelijk om tegen betaling reclame op Facebook te maken. Hiervoor verwijzen wij u naar Facebook zelf.

 

Twitter:

 

twitter00Twitter is een gratis microblogsite waarop je snel korte berichten en/of foto's kunt plaatsen. Deze microblogsite is over de hele wereld populair en ook bij beroemde Nederlanders zoals voetballers, DJ's, artiesten en politici. Zo plaatsen zij regelmatig berichten vanuit PR-oogpunt.

Twitter is supersnel en gaat als een lopend vuurtje de digitale snelweg over. Alle berichten die je plaatst zijn openbaar en wordt direct gezien door zogenaamde "Volgers".

Volgers zijn mensen die zelf een Twitteraccount hebben en aan hebben gegeven dat ze jouw Twittersite willen volgen. Dat houdt in dat als jij een bericht stuurt, zij dit direct zien.
Ook jij kan andere Twitteraars "Volgen" Dat betekend dat als zij een bericht plaatsen, jij dit direct kan lezen. Zo ontstaat er een mega informatiestroom aan berichten.

 

twitter03Een bericht sturen noemen we een "Tweet". Je zet dus een Tweet op je Twitter. Jij bent dus een "Twitteraar". Vandaar ook het vogeltje in het logo. De lengte van een bericht is maximaal 140 karakters groot dus het zijn korte berichten.

Een Tweet kun je ook beantwoorden. Dat is een soort van commentaar geven op het bericht. De reactie komt onder het bericht te staan en is door iedereen leesbaar. Ook kun je een bericht "Retweeten" (doorsturen) dat wil zeggen dat je het bericht, kunt plaatsen op je eigen Twitter-account. Dat gaat heel simpel door bij het bericht op de knop "Retweeten" te drukken.

 

twitter01

 

Zoeken is een absoluut pluspunt bij Twitter. De zoekmachines zoeken direct online en als jij een Tweet hebt geplaatst is deze direct vindbaar. Daarmee verheft Twitter zich tot een real-time zoekmachine waarmee je actuele Tweets direct kunt opvragen. Tevens kun je ook nog op personen zoeken die een Twitter-account hebben. Leuk voor als je iemand zoekt die al een tijd niet hebt "gesproken". Denk er wel om dat Tweets openbaar zijn voor de volgers.

 

 

Voor ondernemers is Twitter een prima mogelijkheid om klanten te informeren bij nieuwe ontwikkelingen. Het klantenbestand bouwt zich op in de vorm van een piramide. Je gaat eerst zelf een aantal mensen of bedrijven die je kent volgen en daarna zal je zien dat anderen jou Tweets gaan volgen.

 

 

Er zijn veel programma's en Apps waarmee je kunt Twitteren. De programma's bieden diverse mogelijkheden zoals het laten zien hoeveel Twitteraars jou volgen en hoeveel Twitteraars jij volgt.
In Nederland staan veel bekende voetballers en DJ's in de top van volgers. Van Persie heeft meer dan 2,5 miljoen volgers dus als hij een bericht plaatst, krijgen al deze mensen dit bericht te lezen.

 

 

YouTube:

 

YouTube is een razend populaire medium voor het plaatsen van filmpjes. Gebruikers plaatsen hun filmpjes en staan daarbij hun auteursrechten af. Miljoenen video's worden geüpload uitlopend tot de meest ondenkbare onderwerpen.

De site werd pas in 2005 opgericht en het aantal geüploade filmpjes niet exact bekend. Wel is een er een schatting gedaan dat er per dag wereldwijd 1 miljard filmpjes livestream worden bekeken.
YouTube moet zijn inkomsten hebben van reclame. Grote ondernemingen laten korte reclamefilmpjes plaatsen als intro voor een geüploade filmpje.

 

youtube02De bulk van filmpjes komt van particuliere gebruikers, maar de zakelijke markt begint YouTube ook te ontdekken. Het is eenvoudig om korte filmpjes van uw bedrijf, diensten of producten op YouTube te plaatsen. Wij van FR@ Design adviseren bedrijven dan ook om deze stap te maken en wij kunnen u hiermee ondersteunen.

Ook op deze site treft u filmpjes aan van YouTube. Een speciale plugin maakt het mogelijk om deze filmpjes zodanig te integreren, dat zij op alle browsers zichtbaar zijn.